Going. | Ludwika Ogorzelec. Szukam momentu równowagi - CSW Zamek Ujazdowski

Ludwika Ogorzelec. Szukam momentu równowagi

4.12 - 2.5

CSW Zamek Ujazdowski

Sztuka

Free

Free

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na wystawę Ludwiki Ogorzelec „Szukam momentu równowagi”.
[For English please scroll down]
Wystawa prac rzeźbiarskich Ludwiki Ogorzelec w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski jest pierwszą tak szeroką prezentacją jej dorobku artystycznego. Wybrane prace pozwolą prześledzić ewolucję oryginalnego programu twórczego, realizowanego przez blisko czterdzieści lat.
„Chciałabym, aby moja rzeźba była jak ulotne zjawisko wywodzące się ze światów biologii, maszyn i przyrządów. – pisze o swoich pracach Ludwika Ogorzelec. – Z rozumienia rzeźby jako bryły ciężkiej, oglądanej z zewnątrz, wykonanej z materiałów trwałych, zostawiam sobie linię – mówiącą właściwościami materii, z jakich pochodzi (...); biorąc znaczenia ze światów biologii, maszyn i przyrządów, analizuję problem sensu i absurdu. Szukam momentu równowagi. Efektem moich poszukiwań są lekkie, delikatne struktury-przedmioty, łączące owe znaczenia na zasadzie zgodności w nową jakość”.
Na wystawie pokazane zostaną wczesne prace z realizowanego od lat 80. cyklu „Przyrządy równoważne”, obejmującego rzeźby mobilne skonstruowane w odniesieniu do linii drzewa. Ekspozycję uzupełnią zrealizowane specjalnie na wystawę cztery rzeźby z cyklu „Krystalizacje przestrzeni” – akcji twórczej polegającej na interwencjach w zastaną przestrzeń w celu jej przedefiniowania. Ten projekt jest realizowany od 30 lat w różnych miejscach na świecie.
„Przyrządy równoważne” to rzeźby budowane jako ażurowe struktury z użyciem twardej, ale jednocześnie bardzo delikatnej linii. Mimo że wrastają w przestrzeń, pozostają obiektami przenośnymi, możliwymi do oglądania z zewnątrz. Wpisują się w tradycyjną formułę rzeźby.
Natomiast wyrosła z eksperymentów „Krystalizacja przestrzeni” odwraca sens medium. Dziełem jest sama przestrzeń, czyli niemożliwy do zobaczenia ludzkim okiem konglomerat zjawisk fizycznych i chemicznych. Krzyżujące się linie widzialne z materii trwałej, które artystka wprowadza w przestrzeń, pomagają oku zobaczyć coś, co jest niewidzialne. Są konturem w procesie krystalizowania przestrzeni, czyli subiektywnego jej podziału na wyodrębnione, ale istniejące obok siebie bryły: „kryształy przestrzeni”, do których zaprasza człowieka. To odczucie natury estetycznej wynika z kontrastu między lekkością i ulotnością a geometrycznym porządkiem i organizacją linii dzielącej przestrzeń, w której widz się znalazł. To doświadczenie ma wytrącić widza z codzienności i otworzyć na inny sposób patrzenia.Czy taka percepcja uruchomi w nas poczucie wolności i niezależności wobec społeczeństwa?
Ludwika Ogorzelec ukończyła Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu w 1983 roku. Od 1985 roku mieszka w Paryżu. W latach 1985–87 kontynuowała swój autorski program twórczy w pracowni prof. Césara w École Nationale Supérieure des Beaux-Arts w Paryżu. Już w 1986 wystawiała w salonach de la Jeune Sculpture, d’Automne, Réalités Nouvelles, de mai 44e. Rozpoczęła wówczas współpracę z prestiżową Galerie Barbier Beltz w Paryżu. W kolejnych latach realizowała prace w Szwecji, USA, Grecji, Szwajcarii, Japonii, Kostaryce, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Bułgarii, Hiszpanii, Australii, Kanadzie, Chinach, Korei Południowej, Bangladeszu. W wielu państwach wielokrotnie. Wystawiała też wielokrotnie w Polsce. Prawie zawsze jej pokazy, a później prace site-specific, były wydarzeniami przyciągającymi uwagę mediów. Krytycy pisali o jej nowatorskim widzeniu rzeźby i przestrzeni, zwłaszcza w latach 80. i 90., o oryginalnej estetyce jej prac. W 2007 została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za działalność opozycyjną, a następnie w zakonspirowanej Solidarności Walczącej we Wrocławiu w latach 1980–85.
Kurator
Piotr Bernatowicz

Wystawa objęta honorowym patronatem Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego.
Wystawa sfinansowana ze środków: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacja ARP, Fundacja BGK
Partnerzy medialni: Artension, Aktivist, DoRzeczy, Dwójka - Program 2 Polskiego Radia, TVP Kultura, Tygodnik Solidarność

Więcej informacji o wystawie: https://u-jazdowski.pl/program/wystawy/ludwika-ogorzelec


Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art invites to Ludwika Ogorzelec "I’m Looking for a Moment of Equilibrium" exhibition.
The exhibition of Ludwika Ogorzelec’s sculptures at the Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art is the first such extensive presentation of her artistic output. The artworks on display will allow the viewer to follow the evolution of her unique creative programme carried out for nearly forty years.
I would like my sculpture to be a fleeting sensation stemming from the worlds of biology, machines, and instruments – Ogorzelec writes about her work. – From the understanding of sculpture as something heavy, seen from the outside, made of durable materials, I take a line – that speaks with properties of the matter it is derived from (...); Taking meaning from the worlds of biology, machines, and instruments, I analyse the problem of meaning and the absurd. I’m Looking for a Moment of Equilibrium. The results of my explorations are light, delicate structures-objects combining these meanings into a new quality.
The exhibition will feature early works from the 1980s series, "Equivalent Instruments" [Przyrządy równoważne], which includes mobile sculptures constructed with reference to the shape of the tree. The display will be complemented by four sculptures – created especially for the exhibition at the Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art – from the series entitled "Krystalizacje przestrzeni" [Crystallizations of Space]: creative actions involving interventions within existing space, carried out over the last 29 years in various places around the world.
Equivalent Instruments are openwork structures created with the use of a firm, but simultaneously very delicate, line. Even though they melt into the surrounding space, they remain to be portable objects that can be viewed from the outside and fit into the traditional formula of sculpture. On the other hand, the "Crystallizations of Space" series reverses the understanding of the medium where space itself is the artwork, sculpture and matter, that is, the conglomerate of physical and chemical phenomena that the human eye cannot see.
The intersecting, visible lines crafted form solid matter (these are different materials: hard and soft), introduced into space by the artist, help the human eye see something that is invisible. They are a contour in the process in which the space crystallizes, that is, its subjectively divided into separate, but co-existing figures: the “crystals of space.” She invites the viewer in not to show an aesthetic object, but to touch their first and universal compassion with the help of a physical change of space with which they are confronted. The artists links this process aesthetic feelings resulting from the contrast between the feeling of lightness and elusiveness and the geometric order and the organizing line dividing the space of the exhibition. This experience meant to take the viewers out of everyday life and let them experience life anew, in a positive emotional state. Perhaps the viewer will realize that they are not just a cog in the social machine, but also a person with the right to choose and make decisions.
Ludwika Ogorzelec graduated from the Academy of Fine Arts in Wrocław in 1983. She has been living in Paris since 1985. Between 1985–87 she continued her work in the studio of prof. César at the École Nationale Supérieure des Beaux-Arts in Paris. As early as 1986, she exhibited at the de la Jeune Sculpture, d’Automne, Réalités Nouvelles, and de mai 44e and began working with the prestigious Barbier Beltz Gallery in Paris. In the following years, she worked in Sweden, the USA, Greece, Switzerland, Japan, Costa Rica, Great Britain, Germany, Bulgaria, Spain, Australia, Canada, China, South Korea and Bangladesh. Numerous times, she has also exhibited in Poland. Almost always her shows, and later her site-specific works, were events that attracted media attention. In the 1980s and 1990s, critics wrote about her innovative view of sculpture and space and the unique aesthetics of her works. In 2007, she was awarded the Order of Polonia Restituta Officer's Cross for her opposition activities in the underground Solidarity network in Wrocław between 1980–85.
Curator
Piotr Bernatowicz
Honorary patronage of Prime Minister Mateusz Marowiecki.
The exhibition has been financed by: the Ministry of Culture and National Heritage of the Republic of Poland, Fundacja ARP, Fundacja BGK
Media partners: Artension, Aktivist, DoRzeczy, Dwójka - Program 2 Polskiego Radia, TVP Kultura, Tygodnik Solidarność

More about the exhibiton: https://u-jazdowski.pl/.../exhibitions/ludwika-ogorzelec

Pobierz Going. i miej kalendarz miejski zawsze pod ręką.
więcej