Going. | Literatura niemiecka na ekranie - Kino Centrum

Literatura niemiecka na ekranie

12:00 | Wtorek, 26 listopada 2019

Kino Centrum

Film

Free

Free

LITERATURA NIEMIECKA NA EKRANIE („Deutsche Literatur auf der Leinwand”) to cykl edukacyjny realizowany przez Kino Centrum w CSW Toruń oraz Katedrę Literatury i Kultury Krajów Niemieckojęzycznych XIX-XXI Wieku (wcześniej Katedrę Germanistyki UMK). Otwarte spotkania w kinie odbywają się w ramach zajęć uniwersyteckich dla studentów filologii germańskiej i są dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Omówieniom filmowych adaptacji literatury niemieckiej towarzyszą prelekcje ekspertów.

Edycja 2019/2020

19.11.2019, godz. 12.00 - "Goodbye Berlin" (2016), reż. Fatih Akın
26.11.2019, godz. 12.00 - "Pachnidło: Historia mordercy" (2006), reż. Tom Tykwer
3.12.2019, godz. 12.00 - "Jakub kłamca" (1999), reż. Peter Kassovitz
7.01.2020, godz. 12.00 - "Proces" (1962) reż. Orson Welles
14.01.2020, godz. 12.00 - "Mefisto" (1981) reż. István Szabó
28.01.2020, godz. 12.00 - "Na Zachodzie bez zmian" (1930), reż. Lewis Milestone

Prowadzący i autor programu: dr Alexander Jakovljević, lektor DAAD w Katedrze Literatury i Kultury XIX i XXI wieku

Cykl projekcji w ramach proseminarium "Relacje między literaturą a filmem na przykładzie ekranizacji niemieckojęzycznej literatury XX wieku" w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, skierowany jest zarówno do studentów germanistyki jak i do zainteresowanej tematem szerokiej publiczności. Na przykładzie wybranych filmów, których konwencja gatunkowa sięga od kina drogi poprzez fantasy i dramat aż po kino antywojenne, podjęta zostanie kwestia relacji intermedialnych. Literackie pierwowzory przewidzianych do omówienia filmów to dzieła Ericha-Marii Remarque’a, Franza Kafki, Arthura Schnitzlera, Wolfganga Herrndorfa, Klausa Manna, Jurka Beckera und Patricka Süskinda. Zestaw ów, na pierwszy rzut oka chaotyczny i arbitralny, nabierze spójności za sprawą następującego pytania przewodniego: na ile w ogóle można mówić sensownie o ekranizacjach literatury? Czy termin ten automatycznie zakłada, że dane dzieło ma stanowić normę dla adaptacji filmowej? W tym miejscu dałoby się sformułować uzasadnioną obiekcję, że literatura i film dysponują, każde z osobna, własnymi specyficznymi możliwościami narracji. Nie wszystko co możliwe do przedstawienia w literaturze da się przełożyć na język filmu. Czy w tym kontekście nie jest sensowniej i trafniej mówić o twórczych filmowych przeobrażeniach dzieł literackich? Na siedmiu filmowych przykładach owa złożona relacja między literaturą i filmem zostanie poddana szczegółowej charakterystyce i dyskusji. Każdej projekcji towarzyszyć będzie krótki wstęp, skupiający się na sposobie filmowej adaptacji, tj. na aspektach estetyczno-artystycznych, jak również na tym, jak dany film został przyjęty i oceniony przez krytykę. W miarę potrzeby uwzględniony zostanie także jego kontekst społeczno-polityczny.

Informacje o poprzedniej edycji cyklu na stronie:

https://csw.torun.pl/kino/literatura-niemiecka-ekranie/

Pobierz Going. i miej kalendarz miejski zawsze pod ręką.
więcej